Kan jeg stenge strømmen i perioder av året?
Mange kunder spør om de kan stenge anlegget i perioder av året – for eksempel på vinteren eller når en fritidsbolig ikke er i bruk – uten å betale nettleie:
Her er det viktig å være klar over følgende:
🔌 Stenging av anlegget fritar ikke for nettleie
Ifølge standardvilkårene for nettleie:
«Stenging av et anlegg fritar ikke Kunden for betaling av nettariffens faste kostnader mv. i den tid anlegget er stengt.»
Det betyr at selv om anlegget er stengt og du ikke bruker strøm, vil du fortsatt bli fakturert for fastleddet (nettleien).
Dette skyldes at nettselskapet fortsatt har:
- vedlikeholdsansvar for nettet frem til ditt tilknytningspunkt
- kostnader for drift av infrastrukturen
- en aktiv tilknytning registrert i Elhub
🏡 Når slipper du nettleie?
For å stoppe nettleien må anlegget frakobles fysisk fra strømnettet og målepunktet avsluttes.
Dette innebærer:
- Måleren fjernes
- Tilknytningen opphører
- Stikkledning/inntak kan tas ned
- Ny tilknytning må bestilles og betales hvis du ønsker strøm igjen senere
Dette alternativet er aktuelt dersom du ikke skal bruke anlegget på lang tid og aksepterer kostnader ved eventuell senere gjenåpning.
Kontakt oss dersom du ønsker mer informasjon eller vurderer avslutning av målepunkt.